Et optimeringsprojekt har forøget mængden af såkaldte dæktrådsbriketter i BIRNs smeltejern fra 15 til 25 procent. Foruden at holde materialeomkostningerne nede, så kommer projektet også miljøet til gode; briketterne består nemlig af blandt andet ståltråd fra brugte bildæk, som nu ryger i smelteovnene hos BIRN.
Efter at have udtjent deres værnepligt på de danske landeveje bliver danskernes bildæk typisk genanvendt som gynger på legepladser eller granulat i kunstgræsbaner. Men det er faktisk kun den halve sandhed. For foruden gummi består bildæk også af ståltråd, der sendes til en af Nordens største støberikoncerner, BIRN i Holstebro. Som det eneste støberi i Danmark tilfører de nemlig briketter af netop genanvendt dæktråd tilsat støbejernsjernspåner fra støberiets egen produktion til deres smeltejern.
Briketterne blev opfundet for cirka ti år siden af Kurt Bjarne Larsen, der i dag er støberiteknisk chef hos BIRN. Brikkerterne erstatter skrottet i BIRNs smelteprocesser og har siden sin opfindelse udgjort omkring 15 procent af støberiets smeltejern – indtil i dag. For gennem et cirkulært optimeringsprojekt er det nu lykkedes BIRN at øge den andel til hele 25 procent. Og selvom der kun er tale om en stigning på 10 procentpoint, så er der stadig tale om en væsentlig forøgelse:
- Det har betydet, at vi i dag aftager dæktråd fra samtlige bildæk, der ryger til genanvendelse her i landet. De kommer blandt andet fra Genans fabrik i Viborg, men også fra andre steder, som vi alle har et tæt samarbejde med. Det er nemlig vigtigt, at vi modtager dæktråden hurtigst muligt, efter de er kommet til genbrug. Det er blandt andet med til at undgå rust og i det hele taget sikre kvaliteten af materialet, der selvfølgelig skal være helt i top, før vi kan anvende det, fortæller Kurt Bjarne Larsen og fortsætter:
- Det er så at sige cirkulær økonomi, når det er allerbedst. Dæktråden er jo for mange andre et ikke-attraktivt materiale, men for os hos BIRN er det derimod særdeles attraktivt. Og det er både med til at stabilisere virksomhedens omkostninger, men kommer så sandelig også miljøet til gode, da vi genanvender et materiale, der ellers bare skulle skaffes af vejen, siger han.
Bæredygtighed er en god forretning
Bæredygtighed har i det hele taget udviklet sig til et strategisk vigtigt område for hele BIRN-koncernen, der udover BIRN i Holstebro også består af Tasso i Odense og Uldalls Jernstøberi i Vejen samt Kockums Maskin AB i Sverige, Vald. Birn GmBH i Tyskland og Bernareggi i Italien. I slutningen af året vil der derfor blive lanceret en ny strategi for hele koncernen, hvor bæredygtighed bliver et af de bærende elementer:
- Vi ønsker som virksomhed at tage ansvar for det omkringliggende samfund, og vi mærker, at vores kunder har samme ønske. Derfor er bæredygtighed efterhånden udviklet sig til et krav fra kundernes side, og vi skal i stigende omfang kunne dokumentere, at vi arbejder med det, fortæller koncerndirektør hos BIRN, Claus Beier.
Han og resten af BIRN-koncernen er også afklaret med, at fokus på bæredygtighed vil kræve investeringer, men det er ifølge Claus Beier en nødvendighed:
- Udover kunderne begynder at stille højere krav til bæredygtighed, så står vi også lige nu i en situation med tårnhøje energipriser, hvor det giver rigtig god mening for os at optimere vores produktion yderligere. For os er bæredygtighed således ikke nogen dårlig forretning, hvilket det cirkulære optimeringsprojekt med støbejernsbriketter også er med til at understrege, siger han slutteligt.
For yderligere oplysninger kontakt venligst:
- Koncerndirektør Claus Beier, BIRN A/S, mobil 2923 1227 og e-mail: cbe@birn.dk
- Presseservice: Anders Bo Andersen, mobil 2869 8307 og e-mail: anders@publicity.dk