Støberiet BIRN har forbedret samarbejdet internt i virksomhedens forskellige afdelinger og teams. Det viser den seneste trivselsundersøgelse, som foretages hvert år. Det er særligt blandt støberiets ledere i de forskellige afdelinger, at man har gennemgået en kulturændring og er blevet langt bedre til at koordinere på tværs – blandt andet helt lavpraktisk på de såkaldte 10.40-møder hver formiddag.
Samarbejdet på tværs af teams og afdelinger hos støberiet BIRN i Holstebro er blevet endnu bedre særligt i løbet af det seneste år. BIRN er moderselskab i en af Nordeuropas største støberikoncerner BIRN Group, som hvert år gennemfører trivselsundersøgelser blandt de over 700 medarbejdere i koncernens seks selskaber i Danmark, Sverige, Tyskland og Italien. Overordnet for hele koncernen ligger samarbejde højt i den seneste undersøgelse, i lighed med tidligere år. De seneste par års målrettede fokus på at forbedre samarbejdet begynder dermed for alvor at bære frugt og at vise sig i resultaterne af trivselsundersøgelserne.
- Vi har generelt et stort fokus på samarbejde i hele koncernen. Både på det interne samarbejde i afdelingen og på samarbejdet med andre. De gode resultater afspejler derfor også den store respekt, tillid og vilje til initiativ, der er i de enkelte afdelinger, siger Claus Beier, Group CEO hos BIRN Group.
Hos BIRN i Holstebro mærker man særligt det forbedrede samarbejde i teknisk afdeling, der blandt andet står for vedligehold af bygninger og produktionsapparat, og som derfor har en central rolle med en kæmpe berøringsflade i hele organisationen. Et af de helt konkrete tiltag, der har bidraget væsentligt til et endnu bedre samarbejde, er de daglige formiddagsmøder kl. 10.40:
- Vores 10.40-møder er et centralt koblingspunkt i hele organisationen. Her mødes ledere fra stort set alle afdelinger, lige fra maskinfabrikken, støberi, vedligeholdelse, planlægning og logistik til kvalitet og sikkerhed og taler ud fra de fælles mål for produktionen den pågældende dag. Det kan fx være, at en bestemt ordre skal eksekveres meget hurtigt, og derfor skal alle have opmærksomhed på, at den kommer gnidningsfrit igennem alle maskiner og processer, forklarer Patrick Teglgaard Hansen, vedligeholdelseschef hos BIRN.
Kommunikation på tværs er afgørende
Støberiet leverer støbegods til blandt andet bremsesystemer samt aksel- og affjedringssystemer til lastbilproducenter, og de enkelte emner skal igennem en lang række vidt forskellige afdelinger fra den første omsmeltning af skrot til støbning, bearbejdning, overfladebehandling og kvalitetskontrol, før det færdige produkt er klar til at blive pakket og sendt til kunden.
- Støbejernsproduktion er et kæmpe tandhjul, der hele tiden skal køre, og som hænger sammen med en masse andre tandhjul. Derfor er det helt afgørende at være tydelig i vores interne kommunikation og forventningsafstemning imellem de enkelte afdelinger. Hver eneste proces har stor betydning for det færdige resultat, og ved at samarbejde på tværs og forstå, hvordan det hele hænger sammen, sikrer vi det bedste resultat, fortæller Patrick Teglgaard Hansen og fortsætter:
- Vi har derfor også haft et stort fokus på at nedbryde siloer afdelingerne imellem, og vi har arbejdet målrettet på at knytte ledere på tværs endnu tættere sammen, så de lærer hinanden bedre at kende og dermed får bedre muligheder for at planlægge opgaver ud fra det fælles mål. Derudover er vi blevet langt mere datadrevne, så vi kan se, hvor der kan være udfordringer, fx med udstyr eller maskiner, og så sætte præcist ind i forhold til forbedringer.
Trivselsundersøgelse en del af kulturændring
Det er tredje år i træk, at BIRN Group – og fjerde år i træk, at BIRN i Holstebro – foretager en trivselsundersøgelse, og samarbejdet har været en rød tråd igennem alle årene.
- Et forbedret samarbejde er også en del af en helt overordnet kulturændring og -forbedring hos os. Ved at involvere hinanden og at være nysgerrig på hinandens hverdag og opgaver kommer man virkelig langt i en fælles forståelse for det, vi laver – og vi opnår en gensidig respekt for, hvordan vi hver især bidrager til de færdige produkter og løsninger, siger Patrick Teglgaard Hansen.
Både hos BIRN i Holstebro og i de øvrige selskaber i BIRN Group drøftes resultaterne fra trivselsundersøgelserne på forskellige lederniveauer. Herefter igangsættes handleplaner for mere konkrete indsatser, der skal arbejdes med i løbet af det næste års tid.
- Efter sidste trivselsundersøgelse var antallet af handleplaner størst inden for området samarbejde, og det er derfor også ekstra glædeligt at se en fremgang på netop det område. I BIRN Group er vi ét team, og jeg er glad for at se, at det afspejler sig i undersøgelsen, siger Claus Beier.
For yderligere oplysninger kontakt venligst:
- Claus Beier, Group CEO, BIRN Group, mobil: +45 2923 1227 og e-mail: cbe@birn.dk
- Presseservice: Trine Kristensen, mobil 2980 4021 og e-mail: trine@publicity.dk